خطوط ویژه تلفن های شبانه روزی 

کپک زدن مواد غذایی در یخچال

علت کپک زدن مواد غذایی در یخچال

فهرست مطالب

دیدن کپک زدن مواد غذایی در داخل یخچال یا حتی خود کپک بدنه یخچال، تراژدی است که دست کم یک بار برای همه ما اتفاق افتاده است. در واقع مواد غذایی مثل انواع نان، انواع میوه، سبزیجات، غذاهای مانده و …، از جمله مواد غذایی هستند که همیشه در معرض کپک زدن در یخچال قرار دارند. این که در یخچال چه شرایطی فراهم می‌شود که مواد غذایی کپک می‌زنند، موضوعی است که در این مقاله از نمایندگی تعمیر یخچال دوو می‌خواهیم از جنبه‌های مختلف به بررسی آن بپردازیم.

کپک زدن مواد غذایی در یخچال؛ چرا؟!

مواد غذایی اگر در معرض هوای گرم، رطوبت و تاریکی قرار بگیرند، به سرعت کپک می‌زنند. ولی محیط داخل یخچال و فریزر به دلیل دمای پایینی که دارد، رشد باکتری را کنترل می‌کند و فرایند کپک زدن و فساد را با درنگ مواجه می‌سازد. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد عواملی با شما صحبت کنیم که به کپک زدن مواد غذایی در یخچال کمک می‌کنند.

کپک چیست؟

کپک به نوعی قارچ میکروسکوپی گفته می‌شود که در انواع مواد غذایی با ریشه‌های گیاهی یا جانوری به چشم می‌خورد. کپک‌ها بر خلاف باکتری‌ها متشکل از سلول‌های زیادی هستند که گاهی اوقات با رشد کردن و بزرگ شدن می‌توانند با چشم غیر مسلح نیز دیده شوند.

 پخش و تکثیر کپک در یخچال

هر چند یخچال‌ها دمای پایینی دارند، اما رطوبت و تاریکی که دو عامل ایجاد کپک هستند را مهیا می‌سازند بنابراین، بر خلاف تصور بسیاری از ما، محیط داخل یخچال می‌تواند مکان مناسبی برای رشد و تکثیر کپک‌ها باشد جالب است بدانید که کپک‌ها در دمای بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت و پایین‌تر از ۴۰ درجه فارنهایت فعالیت نمی‌کنند (یعنی در بازه ۴ درجه سانتی‌گراد تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد فعالیت دارند).

 پخش و تکثیر کپک در یخچال

چرا فضای داخل یخچال کپک می‌زند؟

دلیل اصلی پدید آمدن و رشد کپک بر روی دیواره‌ها و فضای داخل یخچال می‌تواند رطوبت بیش از حد و نشت آب باشد.

به این عوامل توجه کنید:

  • نشت لوله‌های انتقال آب در یخچال
  • گردش هوای داخل یخچال به وسیله فن
  • باز و بسته شدن پی در پی درب یخچال

اینها از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد و انتشار کپک در یخچال می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که مواد غذایی را در ظروف پلاستیکی درب‌دار نگهداری کنید و لاستیک دور درب یخچال را همواره زیر نظر داشته باشید که دچار پارگی یا فرسودگی نشده باشد و در صورت نیاز به تعویض، حتماً این کار را انجام دهید.

 پخش و تکثیر کپک در یخچال

زمانی که یکی از اتفاقات زیر برای یخچال شما می‌افتد، بدون تردید مواد غذایی و بدنۀ خود یخچال در معرض کپک زدن قرار می‌گیرند:

  • خاموش ماندن یخچال به مدت نسبتاً طولانی (مثلاً بیش از دو ساعت)
  • عدم پایبندی به پاک‌سازی دوره‌ای یخچال
  • شکل گرفتن کپک در محل اتصال طبقات با بدنه یخچال
  • عدم توجه به طول عمر مفید و ماندگاری مواد غذایی مختلف در یخچال:

– نان ۴ تا ۱۲ روز

– تخم مرغ ۳ تا ۵ هفته

– میوه جات ۳ تا ۹ روز

– گوشت ۳ تا ۵ روز

– لبنیات ۲ تا ۹ روز

– رب گوجه فرنگی ۳ تا ۷ روز

– شکلات ۴ تا ۷ روز

– ذرت ۴ تا ۹ روز

– خیارشور ۳ تا ۸ روز

چگونگی کپک زدن مواد غذایی در یخچال

راهکارهای پیشگیری از کپک مواد غذایی در یخچال

نان و سایر مواد غذایی را به صورت سرد شده (نه داغ) در داخل یخچال قرار دهید.

میوه‌ها را در جامیوه‌ای یخچال که با یک اسفنج خشک تمیز شده است، قرار دهید.

برای نگهداری نان در یخچال، از کیسه پارچه‌ای (نه پلاستیکی) استفاده کنید که رطوبت ایجاد نکند.

قوطی مربا را ابتدا با یک فویل یا پلاستیک، درزگیری کنید و سپس در داخل یخچال قرار دهید.

در صورت ریختن مواد غذایی و مایعات در داخل یخچال، بی‌درنگ آن را تمیز کنید.

دفع کپک در داخل یخچال

  • واشر درب یخچال محل تلاقی محیط سرد داخل یخچال و محیط گرم بیرون آن است. لذا بهترین مکان برای ایجاد رطوبت و رشد کپک می‌باشد.
  • برای تمیز کردن کپک یخچال از سرکه یا آب اکسیژن استفاده کنید.
  • برای یخچال خود یک برنامه دوره‌ای به منظور تمیز کردن تهیه کنید و به انجام دقیق موارد آن پایبند باشید.
  • اگر یخچال شما مجهز به فیلتر هوا می‌باشد، به صورت دوره‌ای فیلتر را تمیز یا تعویض نمایید.

مقالات مرتبط: علت تغییر طعم غذا در یخچال چیست؟

چرا باید کپک داخل یخچال برطرف شود؟

توجه داشته باشید که کپک مواد غذایی یا کپک شکل گرفته بر روی دیواره داخلی یخچال، هر چند به طور مستقیم باعث مرگ و میر نمی‌شود، اما مستعد ایجاد مشکلات تنفسی حاد، مسمومیت شدید، و ایجاد تومورهای سرطانی در داخل بدن می‌باشد. کپک‌ها معمولاً به شکل یک لایه مخملی و یا به شکل ژله تولید می‌شوند. کپک‌های روی مایعات به صورت توده‌های سیاه یا سبز ظاهر می‌شوند.

توجه داشته باشید که هر گونه بی ‌تفاوتی نسبت به کپک زدن مواد غذایی در یخچال می‌تواند سلامتی تمام خانواده را تحت تأثیر خود قرار دهد. لذا به محض احساس بوی نامطلوب و یا مشاهده لکه کپک در داخل یخچال و یا بر روی مواد غذایی، بلافاصله پس از برطرف کردن کلونی (تجمع) کپک‌ها، تمامی اجزای یخچال و مواد غذایی موجود در آن را مورد بازدید قرار دهید و در صورت مشاهده تجمعات دیگر کپک آنها را نیز از بین ببرید.

چرا باید کپک داخل یخچال برطرف شود؟

سخن پایانی

در این مقاله از نمایندگی تعمیرات یخچال دوو تلاش کردیم تا به بیان دلایل کپک زدن مواد غذایی در داخل یخچال و همچنین عوامل تأثیرگذار در کپک زدن دیواره داخلی یخچال بپردازیم. همچنین ضمن برشمردن خطرات بالقوه کپک‌ها به دوره زمانی مناسب برای نگهداری مواد غذایی مختلف در داخل یخچال نیز اشاره کردیم و گفتیم که اگر کپک مجال رشد و تکثیر در مواد غذایی یا محیط یخچال را پیدا کند، چه خطراتی برای بدن به همراه خواهد داشت.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که اگر به کپک حساسیت دارید و یا از بیماری خاصی رنج می‌برید، در صورت تماس ناخواسته با کپک، سریع به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید تا اقدامات پیشگیرانه بهداشتی بر روی شما صورت پذیرد.

سوالات متداول

چگونه می‌توانیم جلوی کپک زدن مواد غذایی را در یخچال بگیریم؟

برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی در یخچال، مطمئن شوید که مواد غذایی به‌طور کامل خشک شده و در ظروف مناسب نگهداری شوند. همچنین، پاک کردن منظم یخچال و حفظ سطح خشک آن نیز می‌تواند به کاهش رطوبت و کپک زدن مواد غذایی کمک کند.

آیا دمای یخچال نقشی در کپک زدن مواد غذایی دارد؟

بله، دما نقش مهمی در جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی دارد. دمای مناسب یخچال (حدود ۴ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند کمک کند تا مواد غذایی تا حد امکان تازه بمانند و احتمال کپک زدن آنها کاهش یابد.

آیا کپک یخچال به دستگاه آسیب می رساند؟

کپک زدن مواد غذایی در یخچال به طور مستقیم به دستگاه آسیب نمی‌رساند. با این حال، اگر کپک زدن مواد غذایی به صورت مداوم اتفاق بیفتد و به دستگاه یخچال یا قطعات داخلی آن برسد، ممکن است باعث آلودگی و مشکلات دیگر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =