خطوط ویژه تلفن های شبانه روزی 

تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

فرق ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی

فهرست مطالب

ماشین‌های ظرفشویی به عنوان یکی از لوازم ضروری در آشپزخانه‌های مدرن، به ما در شستشوی سریع و آسان ظروف کمک می‌کنند. اما با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌های جدیدی از این دستگاه‌ها با قابلیت بخارشوی به بازار عرضه شده‌اند که مزایای متعددی نسبت به مدل‌های معمولی دارند. در این مقاله، به بررسی تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی می‌پردازیم و به شما در انتخاب بهترین گزینه برای نیازهایتان کمک می‌کنیم.

آشنایی بیشتر با ماشین‌های ظرفشویی بخارشوی و معمولی

قبل از آنکه به سراغ تفاوت این دو ماشین ظرفشویی برویم، بهتر است با آن‌ها بیشتر آشنا شویم. ماشین ظرفشویی معمولی چندین سال است که تولید می‌شود، اما ماشین ظرفشویی بخارشوی یکی از جدیدترین نسل ماشین‌ های ظرفشویی است که کارایی بسیار عالی دارد. این ماشین برای شستن ظروف نیاز به بخار دارد، البته برای به کار انداختن آن فقط بخار لازم نیست؛ بلکه بخار فقط یکی از مراحل برای شستن ظروف محسوب می‌شود.

ماشین‌های ظرفشویی معمولی نیز کارکرد خاص خود را دارند، البته در هنگام شستشوی ظروف در این دستگاه مقداری بخار ایجاد خواهد شد. اما این بخارها مربوط به چرخه خشک کردن مربوط است. برای اینکه بهتر متوجه شوید باید بگوییم ماشین ظرفشویی با استفاده از هوای گرم ظروف را خشک خواهد کرد به همین دلیل بخار ایجاد می‌شود. در واقع در ماشین ظرفشویی معمولی بخار سبب خشک شدن ظروف می‌شود، اما در ماشین ظرفشویی بخارشوی با تبدیل آب دیگ به بخار از آن برای تمیز کردن و شستن ظرف‌ها استفاده می‌شود. ممکن است برخی از این دستگاه‌ها از بخار در برخی مراحل شستشو استفاده کنند و برخی دیگر نیز در تمامی مراحل آن را بکار گیرند.

اما تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی چیست؟

امروزه با وجود ماشین ظرفشویی بسیاری از کارهای انسان کمتر شده و به راحتی می‌توانید از شستن ظروف مانند قابلمه‌ها، بشقاب‌ها، قاشق، چنگال و دیگر ظروف نجات پیدا کنید. در گذشته و حتی امروز از انواع معمولی این دستگاه در بسیاری از مناطق کشور استفاده می‌شود. در ماشین ظرفشویی معمولی با استفاده از آب گرم ظرف‌ها تمیز خواهند شد. با گذشت زمان و پیشرف تکنولوژی سازندگان تصمیم گرفتند نوع پیشرفته‌تری از این دستگاه بسازنند. انواع مختلفی از ماشین‌عای ظرفشویی ساخته شد که ماشین ظرفشویی بخارشوی نیز یکی از آن‌ها است. عملکرد اصلی ماشین ظرفشویی بخارشوی با نوع معمولی کمی متفاوت است. این دو مدل چندین تفاوت ریز و درشت با یکدیگر دارند، اگر قصد خرید این محصول را دارید باید با تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی آشنا شوید. در این قسمت به چند نوع تفاوت آن اشاره خواهیم کرد:

از بین بردن بقایای غذا یکی از تفاوت‌های ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

برخی از ماشین‌های ظرفشویی بخارشوی با سرعت بالایی می‌توانند بقایای غذاهای مانده بر روی ظروف را از بین ببرند. برای از بین بردن بقایای غذا تمامی ذرات را شل خواهند کرد و با استفاده از بخار آن‌ها را از بین می‌برند. این ماشین ظرفشویی‌ها به دلیل استفاده از بخار برای شستن ظروف چربی‌های باقی مانده در چندین ساعت را نیز از بین می‌برند. در مدل‌های معمولی از بخار زیادی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل امکان باقی ماندن سس یا ذرات چربی بر روی ظروف بسیار زیاد است.

میزان آب مورد نیاز؛ یکی از تفاوت‌های مهم این دو دستگاه

با توجه به اینکه وجود آب بسیار ضروری است و برای ادامه حیات‌مان به آن نیاز داریم، باید از محصولاتی که مصرف آب را کاهش می‌دهند استفاده کنیم. با توجه اینکه ماشین ظرفشویی بخارشوی برای شستشوی ظروف به آب زیادی نیاز ندارد، بهترین انتخاب برای صرفه‌جویی در این زمینه است. البته برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی معمولی نیاز به آب زیادی برای شستشوی ظروف ندارند. با این حال استفاده از ماشین ظرفشویی بخارشوی در کشورهایی مانند ایران که با کمبود آب مواجه هستند، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ماشین ظرفشویی‌های معمولی باشد.

میزان آب مورد نیاز؛ یکی از تفاوت‌های مهم این دو دستگاه

استفاده از بخار، تفاوت دیگر ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

در هر دو مدل ماشین‌های ظرفشویی از بخار استفاده می‌شود، اما نحوه استفاده بخار برای هر یک از آن‌ها کاملا متفاوت است. ماشین ظرفشویی بخارشوی برای تمیز شدن ظرف‌ها نیاز به بخار دارد، از طرفی دیگر تمامی ماشین‌های ظرفشویی چه بخارشوی چه معمولی برای خشک کردن ظروف نیاز به بخار دارند. برخی از ماشین‌های ظرفشویی بخارشوی ممکن است برای تمیز کردن ظروف در همه حالات از بخار استفاده کنند، اما برخی دیگر از آن‌ها ممکن است فقط برای شستن ظروف چرب از بخار استفاده نمایند.

امکان تعمیر ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

امکان خراب شدن تمامی محصولات وجود دارد، بنابراین بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که امکان تعمیر نیز داشته باشند. ماشین ظرفشویی معمولی چندین سال است که عرضه می‌شود، از این رو اکثر تعمیرکاران توانایی تعمیر آن را دارند و با اکثر قطعات آن نیز آشنا هستند. اما ماشین ظرفشویی بخارشوی با قطعات و تکنولوژی جدیدتر ساخته شده و ممکن است بسیاری از تعمیرکاران با نحوه تعمیر آن آشنا نباشند. این مسئله کار شما را کمی سخت‌تر کرده و ممکن است در هنگام خراب شدن آن فردی با مهارت بالا برای تعمیر پیدا نکنید. البته افراد آموزش دیده برای تعمیر این بخاری‌ها در کشور پیدا می‌شوند اما ممکن است برای تعمیر هزینه زیادی را بپردازید.

طراحی ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

طراحی هر دو محصول مناسب و قابل قبول است. اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، برای مثال ماشین ظرفشویی بخارشوی قفسه‌های بیشتر و راحت‌تر دارد، تنظیم قفسه‌ها نیز بسیار راحت هستند. در واقع ماشین ظرفشویی بخارشوی نسل جدیدی از ماشین‌های ظرفشویی هستند و قابلیت‌های زیادی دارند. علاوه بر اینها ظاهر لوکس آن سبب شده تا فضای آشپزخانه شما شیک‌تر شود. با اینکه نوع معمولی طراحی مناسبی دارد اما مانند نوع بخارشوی طراحی جذاب و منحصر بفردی ندارد.

طراحی ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

معایب ماشین ظرفشویی بخارشوی:

  • قیمت بالا: ماشین ظرفشویی بخارشوی به دلیل استفاده از تکنولوژی جدیدتر، قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های معمولی دارد.
  • زمان شستشوی بیشتر: در برخی از مدل‌ها، شستشو با بخار زمان بیشتری نسبت به مدل‌های معمولی طول می‌کشد.
  • مناسب نبودن برای برخی ظروف: بخار با دمای بالا می‌تواند به برخی از ظروف، مانند ظروف پلاستیکی یا ظروف نقاشی شده، آسیب برساند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی فرق ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی پرداختیم. هر دو محصول قابلیت‌های و ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما اگر به دنبال محصولی که هزینه‌های مختلف مانند هزینه آب را کاهش دهد هستید، بهتر است نوع بخارشوی آن را انتخاب نمایید. البته کیفیت تمیز کردن هر دو محصول یکسان است و تفاوت چندانی ندارد. طبق آزمایشات انجام شده بر روی آن‌ها هر دو محصول می‌توانند از پس تمامی ذرات و باقی مانده غذا بر روی ظروف برآیند. با انتخاب هر یک از آن‌ها می‌توانید از ویژگی و مزایای آپ بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

آیا ماشین ظرفشویی بخارشوی برای شستشوی تمام ظروف مناسب است؟

خیر، شستشوی برخی از ظروف، مانند ظروف چوبی، ظروف مسی و ظروف چدنی، در ماشین ظرفشویی بخارشوی توصیه نمی‌شود.

آیا ماشین ظرفشویی بخارشوی مصرف آب را افزایش می‌دهد؟

خیر، در واقع ماشین ظرفشویی بخارشوی با استفاده از بخار می‌تواند مصرف آب را تا حد زیادی کاهش دهد.

چه نوع شوینده‌ای برای ماشین ظرفشویی بخارشوی مناسب است؟

برای شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی بخارشوی باید از شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =