خطوط ویژه تلفن های شبانه روزی 

علت اصلی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی چیست؟

علت اصلی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی چیست؟

فهرست مطالب

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای کاربران ماشین های ظرفشویی اتفاق افتاده و باعث نگرانی آنها شود، باز نشدن درب ماشین ظرفشویی است.

ممکن است شما هم در طول استفاده از دستگاهتان متوجه شده باشید که قبل یا بعد از برنامه شستشو، درب ماشین باز نشده یا به سختی باز می شود. علت های مختلفی می تواند مسبب ایجاد این موضوع باشد که در این مقاله از نمایندگی مجاز تعمیرات ظرفشویی دوو در تهران قصد داریم در مورد تمامی این عوامل به صورت تخصصی صحبت کنیم.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد هر مورد صحبت کرده و راه حل آن را متوجه شوید.

چرا درب ماشین ظرفشویی باز نمی شود؟ 8 دلیل مهم

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این موارد را می توانید به راحتی در خانه و کوتاه ترین زمان ممکن رفع نمایید و برخی دیگر برای بررسی و رفع، نیاز به یک تعمیرکار متخصص در این زمینه دارد.

8 علت اصلی و رایجی که باعث می شود درب ماشین ظرفشویی باز نشود(یا به سختی باز شود)، به شرح زیر است:

  • خراب شدن میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی
  • معیوب شدن قفل درب دستگاه
  • خراب شدن دستگیره یا ضامن قفل درب
  • گیر کردن درب
  • ایراد در لولای درب
  • اشکال در لاستیک دور درب
  • تخلیه نشدن آب داخل مخزن
  • فعال بودن قفل کودک

چرا درب ماشین ظرفشویی باز نمی شود؟

1- خراب شدن میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی

اولین موردی که می تواند باعث باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود، خراب شدن میکروسوئیچ درب است. وظیفه این قطعه این است که در زمان آماده شدن ماشین ظرفشویی، فرمان تایید را برای شروع شستشو به برد انتقال می دهد.

دلایل مختلفی مثل عمر زیاد دستگاه شما، ضربه خوردن این قطعه، محکم بستن درب ظرفشویی و … می تواند باعث خرابی یا معیوب شدن میکروسوئیچ شود.

نکته: اگر میکروسوئیچ خراب باشد، معمولا بعد از اتمام برنامه شستشو نمی توانید درب دستگاه را باز کنید و نه قبل از شروع.

از آنجا که بررسی این قطعه کمی تخصصی است، اگر دانش کافی برای انجام روند بررسی آن را ندارید، از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

2- معیوب شدن قفل درب دستگاه، عاملی برای باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

دلیل احتمالی بعدی برای باز نشدن یا سخت باز شدن درب ماشین ظرفشویی خرابی قفل درب است. منطقی است که در صورت ایجاد این مشکل به اولین موردی که فکر کنید، قفل در است!

مهمترین قطعه در مجموعه بسته شدن درب دستگاه، قفل است. عوامل مختلفی می تواند باعث خرابی این قطعه شود. برای بررسی آن می توانید به نحوه قفل شدن، فنرهای داخلی، ضامن و اجزای دیگر قفل نگاهی بیندازید. در صورت خرابی باید تعویض شود. هزینه تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی نیز زیاد نیست پس نگران نباشید.

معیوب شدن قفل درب دستگاه، عاملی برای باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

3- خراب شدن دستگیره یا ضامن

دستگیره یا ضامن نیز در مجموعه قفل درب نقش مهمی دارد و خرابی آن می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود.

گاهی اوقات مشاهده شده که دستگیره صرفا گیر کرده ولی خراب نشده. شما برای رفع این مشکل می توانید دستگیره و ضامن مخصوص آن را بررسی کنید. اگر شی ای مانع کارکرد صحیح آن شده، آن را بردارید. اگر دستگیره کثیف یا چرب شده و این باعث اختلال در عملکردش شده است، آن را تمیز کنید.

اگر ضامن مخصوص و تعبیه شده در دستگیره شکسته باشد، درب باز نمی شود.

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی به هر دلیلی، اجازه شروع روند شستشو را نمی دهد؛ بنابراین علت را هر چه سریعتر پیدا و رفع کنید.

4- ایراد در لولای درب

لولای درب را نیز می توان در دسته مجموعه قفل درب ماشین ظرفشویی قرار داد که وجود اشکال در آن ممکن است باعث باز نشدن درب دستگاه شود. لولای درب بنا به دلایلی می تواند خراب شود، زنگ بزند یا بشکند. برای جلوگیری از آسیب به این قطعه بهتر است ماشین ظرفشویی در جایی امن قرار گیرد تا ضربه نخورد. همچنین بعد از اتمام برنامه شستشو، با یک دستمال خشک و تمیز تمام سطح خارجی و داخلی ظرفشویی را خشک کنید تا لولا زنگ نزند.

خرابی لولای درب نیز می تواند منجر به عدم باز شدن درب ماشین ظرفشویی شود.

ایراد در لولای درب

5- گیر کردن درب

بررسی کنید ببینید چیزی مانع باز شدن درب ظرفشویی شما می شود یا خیر. مواقعی پیش آمده که تعمیرکاران مجموعه به محل اعزام شده اند و مشکلی در کل سیستم ظرفشویی نبوده که باعث باز نشدن درب دستگاه شود. اما نهایتا تعمیرکار متوجه شده که درب گیز می کند و باز نمی شود.

ممکن است قرار ندادن صحیح ظروف در دستگاه باعث ایجاد این مشکل شود؛ و یا اجزای داخلی ظرفشویی مانند سبد، به درب گیر کرده و در نتیجه درب باز نمی شود. برای رفع این مشکل نیاز به تعمیرکار نیست و با یک بررسی ساده می توانید آن را رفع نمایید.

6- خرابی لاستیک دور درب می تواند باعث باز نشدن درب ظرفشویی شود

حتما شما هم خیلی شنیده اید که لاستیک دور درب در ماشین ظرفشویی از قسمت های مهم دستگاه است و باید از آن به درستی مراقبت کنید. این قسمت باید به صورت دوره ای تمیز شود.

گاهی اوقات ممکن است کثیف بودن لاستیک، باعث چسبندگی آن شده و اجازه ندهد درب دستگاه باز شود. همچنین اگر لاستیک پاره شده، از جای خود درآمده یا به هر دلیلی معیوب شده باشد، می تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

بهترین کار برای جلوگیری از خرابی لاستیک، این است که دستگاه را به صورت دوره ای تمیز کرده و اگر لاستیک خراب و پاره شده است، آن را تعویض کنید.

خرابی لاستیک دور درب می تواند باعث باز نشدن درب ظرفشویی شود

7- تخلیه نشدن آب داخل مخزن

تخصصی ترین موردی که می تواند منجر به باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود، تخلیه نشدن آب داخل مخزن دستگاه می باشد. زمانی که برنامه شستشو پایان می یابد، آب اضافی حاصل از شستشوی ظروف توسط سیستم تخلیه، خارج می شود. سپس برد پایان شستشو را اعلام کرده و شما می توانید درب را باز و ظروف را خارج کنید.

اما چه می شود اگر آب تخلیه نشود؟ برد فرمان اتمام کار را نمی دهد و در نتیجه درب نیز باز نخواهد شد. 

علل مختلفی می تواند باعث تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی شود. نکته ای که اهمیت دارد این است که در صورت بروز این مشکل آب داخل مخزن را به صورت دستی خارج کنید تا درب دستگاه باز شود.

8- فعال بودن قفل کودک

یک دلیل خیلی ساده که ممکن است به آن توجه نکرده باشید، فعال بودن قفل کودک است. اگر قفل کودک دستگاهتان فعال باشد، درب ماشین ظرفشویی باز نمی شود.

به همین دلیل اگر تمام موارد بالا را بررسی کرده و باز هم نتوانستید علت مشکل را پیدا کنید، قفل کودک دستگاه را خاموش کنید!

نحوه فعال با غیرفعال کردن قفل کودک در مدل های مختلف ماشین ظرفشویی ممکن است کمی متفاوت باشد اما برای اطلاع بیشتر بهتر است دفترچه راهنمای دستگاهتان را مطالعه کنید.

فعال بودن قفل کودک

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد تمام موارد احتمالی که باعث باز نشدن درب ماشین ظرفشویی یا سخت باز شدن آن می شود، توضیح دادیم . احتمال زیاد بعد از بررسی موارد فوق بتوانید به راحتی مشکل را برطرف کنید. اما برای تعویض قطعات معیوب بهتر است با نمایندگی تعمیرات ظرفشویی تماس بگیرید.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. اگر در این موضوع یا موارد دیگر با مشکلاتی مواجه شده اید، می توانید در بخش نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید تا تیم تخصصی تعمیر ظرفشویی دوو بتواند پاسخ شما را در همان قسمت درج کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 1 =