خطوط ویژه تلفن های شبانه روزی 

از بین بردن کپک ماشین لباسشویی دوو

روش های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

فهرست مطالب

ماشین لباسشویی، به علت تماس مستقیم و مداوم با آب و رطوبت مستمر، محیط مناسبی برای رشد کپک و باکتری می باشد، به همین دلیل ممکن است پس از مدتی استفاده از دستگاه متوجه کپک زدن در قسمت لولای پلاستیکی درب لباسشویی شوید که می‌تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد، از جمله؛ ایجاد بوی نامطبوع در رایحه لباس‌، تغییر رنگ و آسیب به بافت لباس‌ها و همچنین، در دراز مدت می تواند باعث آسیب به خود لباسشویی نیز شود.

راه های زیادی برای از بین بردن کپک ماشین لباسشویی قابل انجام است که در این مقاله به بررسی دقیق هر یک از روش ها و نحوه ی انجام آن می پردازیم.

4 راه ساده برای رفع کپک ماشین لباسشویی

4 راه ساده برای رفع کپک ماشین لباسشویی وجود دارد که نیازی به دانش یا تخصص خاصی نیست؛ می توانید به راحتی یکی از این 4 روش را انتخاب کرده و مشکل دستگاه خود را حل کنید. اگر در هر یک از مراحل رفع کپک دستگاه خود به مشکل برخوردید و یا نیاز به کمک داشتید، می توانید با نمایندگی مجاز تعمیرات لباسشویی دوو تماس بگیرید.

لباسشویی وسیله ای پرکاربرد در خانه است که در طول هفته حدودا 2 یا 3 بار از آن استفاده می شود. کپک ماشین لباسشویی، که معمولا در واشر پلاستیکی جلوییِ در و داخل آن ایجاد می شود، از مشکلات رایج در این دستگاه است. این مشکل معمولا به دلیل استفاده ی نادرست از ماشین و یا سهل انگاری در تمیز کردن به موقع آن است. اما نگران نباشید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا 4 روش از بین بردن کپک دستگاه، علل ایجاد کپک در ماشین لباسشویی و همچنین راه های جلوگیری از ایجاد دوباره ی آن را بررسی کنیم.

تمیز کردن واشر ماشین لباسشویی

تجربه نشان داده است که واشر پلاستیکی موجود در روی درب و داخل ماشین دوو بیشترین امکان کپک زدن را داراست(که آن هم به دلیل داشتن شرایط رشد و تکثیر کپک است). به منظور تمیز کردن واشر ماشین لباسشویی، در مرحله ای اول این واشر را به آرامی از جای خود در بیاورید.

مواد شوینده ای که قبلا تهیه کرده اید، روی آن بریزید؛ خصوصا قسمت هایی که کپک قابل مشاهده باشد.

یک ظرف آب داغ کنارتان بگذارید و با استفاده از یک پارچه ی تمیز، نوار پلاستیکی را تمیز کنید. هر بار پارچه را در آب داغ بشویید و سپس این روند را تکرار کنید تا واشر به طول کامل تمیز شود.

منتظر بمانید تا واشر کاملا خشک شود و سپس آن را سر جایش بگذارید.

موارد بهداشتی که قبل از شروع روند شستشوی کپک از ماشین دوو باید رعایت کنید:

  • حتما از دستکش، ماسک و پیشبند استفاده کنید
  • سعی کنید این روند را در فضای باز انجام دهید
  • بعد از پایان شستشو، به وسایلی که با آن ها برخورد داشته اید، اسپری ضد قارچ بزنید
  • به جای پارچه، می توانید از یک مسواک و یا دستمال پنبه ای یکبار مصرف استفاده کنید

تمیز کردن واشر ماشین لباسشویی دوو

شستشوی ابزارهای ماشین لباسشویی

پس از شستشوی کامل واشر دستگاه، اکنون نوبت به شستشوی ابزارهای ماشین لباسشویی می رسد. این دستگاه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. وقتی دستگاهی کپک می زند، شما صرفا می توانید بخش های قابل رویت و جدا شونده ی ماشین را بررسی و تمیز کنید؛ کپک هم از سری مشکلاتی است که در اکثر موارد مربوط به همین بخش هاست. کشوی مواد شوینده، فیلتر ماشین لباسشویی، محفظه ی قرار گیری لباس ها(دیگ لباسشویی) و واشر درب(که در مورد قبلی مفصل در مورد این بخش صحبت شد)، قطعاتی از ماشین هستند که قابل رویت می باشند و شما به راحتی می توانید این قسمت ها را از دستگاه جدا و رفع کپک آن ها را انجام دهید.

شستشوی ابزارهای ماشین لباسشویی دوو

قطعاتی که باید بررسی کنید و سپس بشویید:

شستشوی کشوی مواد شوینده

شستشوی کشوی مواد شوینده از موارد مهمی است که در روند از بین بردن کامل کپک دستگاه باید به آن توجه کرد. محفظه‌ای که در آن مواد شوینده را داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید، از بخش‌هایی است که در معرض کپک و آلودگی قرار دارد. باقی ماندن شوینده‌ها و آب راکد قدیمی در آن موجب افزایش شانس رشد کپک می شود. این قطعه را خارج کرده و با روشی که قبل از بیان کردیم، بشویید. پس از خشک شدن محفظه ی مواد شوینده، آن را به آرامی در جای خودش بگذارید.

شستشوی فیلتر دستگاه

حال میخواهیم در مورد شستشوی فیلتر دستگاه و تاثیر آن در رفع کپک ماشین لباسشویی صحبت کنیم. فیلتر ماشین لباسشویی دوو را می توانید با بیرون کشیدن درب کوچک جلوی لباسشویی مشاهده کنید. اگر برای پیدا کردن فیلتر ماشین لباسشویی خود به مشکل خورده اید یا نمی توانید آن را پیدا کنید، با نمایندگی مجاز تعمیرات لباسشویی دوو تماس بگیرید 22225007-021. سپس آن را با مایع شوینده، آب داغ و یک برس کوچک کاملا تمیز کنید. بگذارید کاملا خشک شود و سپس آن را در جای قبلی خود قرار دهید.

پاکسازی دیگ لباسشویی:

نیازی نیست دیگ ماشین لباسشویی خود را با مواد شوینده بشویید. کافیست با یک دستمال تمیز و آب داغ روی دیگ را دستمال کشیده و سپس با یک دستمال تمیز خشک دیگر و یا سشوار، محفظه را کاملا خشک کنید. برای اینکه از خشک بودن محفظه اطمینان حاصل کنید، درب لباسشویی را برای مدتی باز بگذارید.

پاکسازی دیگ لباسشویی

بهترین مواد شوینده برای از بین بردن کپک لباسشویی

ترکیب های مختلفی برای شستن و از بین بردن کامل کپک می تواند به شما کمک کند اما برای دانستن بهترین مواد شوینده برای از بین بردن کپک لباسشویی نیاز است که حتما در این بخش با ما همراه باشید.

از آنجا که کپک‌ها به طور کلی خطرناک بوده و اگر به لباس‌های شسته شده بچسبند،‌ باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و تنفسی می‌شوند، همچنین در طولانی مدت هم ممکن است انواع آلرژی و حساسیت‌های پوستی را ایجاد کنند، پس خیلی ضروری است که این مشکل را هر چه سریع تر رفع کنیم. حال سوالی که پیش می آید این است که چه موادی در از بین بردن کامل کپک دستگاه به ما کمک می کند؟ مواردی که در پایین ذکر شده اند، بهترین مواد شوینده برای از بین بردن کپک موجود در ماشین های لباسشویی هستند:

بهترین مواد شوینده برای از بین بردن کپک لباسشویی دوو

  1. استفاده از بوراکس(بوریک اسید) برای رفع کپک: بوراکس که با نام بوریک سدیم نیز شناخته می شود، از رایج ترین و کارآمد ترین مواد شیمیایی برای از بین بردن کامل کپک می باشد. 2 قاشق غذاخوری بوراکس را با حدودا 2 پیمانه آب نسبتا داغ ترکیب کرده و از این ترکیب برای شستشوی محلی که کپک زده است، استفاده کنید. این مورد را در نظر بگیرید که بوراکس ماده ی خطرناکی است و قبل از استفاده از این ترکیب حتما موارد بهداشتی را رعایت کنید.
  2. سرکه و لیمو ترش، راهی خانگی برای از بین بردن کپک لباسشویی: این دو ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارند، انتخاب خانگی و عالی ای برای از بین بردن کپک موجود در ماشین دوو هستند. حدود 1 قاشق غذاخوری از هر کدام ار این دو را با حدودا یک لیوان آب سرد ترکیب کرده و از آن برای شستشوی موارد گفته شده در بالا و خلاص کردن ماشین لباسشویی خود از شر کپک استفاده کنید.
  3. تاثیر آمونیاک در رفع کپک لباسشویی: آمونیاک نیز از مواد شیمیایی قوی است که برای از بین بردن کپک داخل ماشین شما بسیار کمک کننده خواهد بود. دقت داشته باشید که آمونیاک ماده ای قوی و خطرناک است! برای استفاده از آمونیاک مقدار کمی از آن را با اسپری روی سطح مورد نظر اسپری کرده و سپس با دستمال، تمیز کنید.
  4. جوش شیرین و خداحافظی با کپک لباسشویی: یک فنجان جوش شیرین را با دو قاشق مایع صابون و کمی آب با هم مخلوط کنید. سپس ترکیب بدست آمده را روی سطح مورد نظر اسپری نموده و کمی صبر کنید. سپس با برس بکشید و بشویید.

جوش شیرین و خداحافظی با کپک لباسشویی

یک چرخه شستشو برای از بین بردن بقایای کپک

مرحله ی آخر برای تکمیل روند پاکسازی، انجام یک چرخه ی شستشو برای از بین بردن بقایای کپک است. برخی از مدل های لباسشویی دوو، یک روش شستشو به نام Self Cleaning دارند؛ این حالت به معنای این است که چیزی داخل لباسشویی نیست و داخل دیگ و همچنین محفظه ی مواد شوینده، با فشار زیاد و آب با دمای بالا شسته می شود. شما می توانید پس از گذراندن موارد بالا، برای از بین بردن باقیمانده ی کپک، ماشین لباسشویی دوو را روی این حالت قرار داده و منتظر بمانید تا زمان انجام این چرخه به پایان برسد.

بعد از آن باید باز هم وجود و یا عدم وجود کپک در قسمت های مختلف دستگاه بررسی و در صورت از بین نرفتن کامل کپک، مراحل از ابتدا انجام شود. آنقدر این روند را تکرار کنید تا مطمئن شوید هیچ ردی از کپک در دستگاه موجود نیست.

در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلا چرا در ماشین لباسشویی کپک می زند و راه های شناسایی کپک در دستگاه به چه صورت خواهد بود. 

پس با ما همراه باشید.

علت های ایجاد کپک در ماشین لباسشویی

برای دانستن علت های ایجاد کپک در ماشین لباسشویی، باید ابتدا بدانید که کپک ها در محیط های تاریک، گرم و مرطوب فرصت رشد و تکثیر می یابند؛ و برای رسیدن به این اهداف چه جایی بهتر از ماشین لباسشویی!

همچنین ماشین های لباسشویی به دلیل تماس دائمی با مواد شیمیایی خشن، باکتری های موجود در لباس ها و داشتن محیط مناسب برای رشد کپک در آن ها، باید به صورت منظم مورد بررسی و نظافت قرار بگیرند. هر چه زمان می گذرد، مواردی که ذکر کردیم، در گوشه و کنار ماشین لباسشویی جمع می شود و آن را بیشتر و بیشتر در معرض کپک ها و قارچ ها قرار می دهد.

اگر در پی رفع آن نباشید، علاوه بر اینه به مرور زمان به ماشین لباسشویی شما آسیب وارد می کند، ممکن است افرادی که در نزدیکی آن باشند نیز دچار مشکلات ریوی و تنفسی کند.

علت های ایجاد کپک در ماشین لباسشویی

چطور بفهمیم در ماشین لباسشویی کپک وجود دارد؟

 قبل از اینکه بخواهیم برای از بین بردن کپک در دستگاه تلاش کنیم، اصلا چطور بفهمیم در ماشین لباسشویی کپک وجود دارد؟

راه های مختلفی برای دانستن این مورد در اختیار شما هست اما باید توجه کنید. خیلی از موارد ممکن است در صورت وجود مشکلات دیگری هم بروز کند. مشکلاتی که اصلا ربطی به کپک داخل ماشین ندارد. اگر اکثر مواردی که در ادامه ذکر می کنیم، برای شما صدق می کند، پس به احتمال زیاد ماشین شما هم به این مشکل دچار است. اما اگر باز هم نتوانستید وجود یا عدم وجود کپک را تشخیص دهید، می توانید با نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی دوو در محل تماس بگیرید تا از امکانات حضوری و غیر حضوری کارشناسان دوو استفاده کنید.

همانطور که گفتیم، راه های متعددی برای دانستن این مورد وجود دارد.

مهمترین علائم وجود کپک در ماشین لباسشویی شما به شرح زیر است:

  • داخل محفظه ی ماشین لباسشویی شما بوی بدی می دهد
  • افراد حاضر در خانه احساس سوزش و خارش چشم و خس خس سینه دارند و یا کهیر زده اند
  • پس از پوشیدن لباس های شسته شده اتان، پوستتان دچار خارش می شود

راه های جلوگیری از ایجاد مجدد کپک در لباسشویی

اگر یک بار به این مشکل برخوردید و با راه های مختلف توانسته اید کپک موجود در لباسشویی خود را از بین ببرید و یا حتی اگر تاکنون به این مورد برخورده اید، در هر حالت باید یک سری اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد کپک در لباسشویی خود را انجام دهید. این موارد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی، حتما درب آن را برای ساعتی باز بگذارید و از خشک شدن داخل دیگ اطمینان حاصل کنید.
  2. پس از تمام شده دوره ی شستشو و خارج کردن لباس ها، حتما واشر داخل درب و محفظه ی مواد شوینده را با یک دستمال تمیز خشک کنید.
  3. بعد از اینکه دوره شستشوی لباس هایتان تمام شد، بلافاصله لباس های مرطوب را از محفظه خارج کنید. به هیچ عنوان نگذارید لباس های مرطوب برای مدت طولانی داخل لباسشویی بماند.
  4. از مواد شوینده ی مرغوب استفاده کنید.
  5. مقدار زیادی مواد شوینده داخل ماشین لباسشویی نریزید و فقط به مقدار مورد نیاز از مواد شوینده استفاده کنید.
  6. برای شستشوی کفش و کتونی های خود، آن ها را داخل لباسشویی نیندازید.
  7. به صورت دوره ای لباسشویی را چک کرده و از عدم وجود کپک در بخش های مختلف آن اطمینان حاصل کنید.
  8. هر چند وقت یک بار یک چرخه ی شستشو را با مایع سفید کننده برای ماشین لباسشویی خود در نظر بگیرید و انجام دهید.

راه های جلوگیری از ایجاد کپک

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد. از بین بردن کپک ماشین لباسشویی کار سخت و غیر ممکنی نیست و از مواردی است که ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد. با چندین راه ساده می توانید به صورت خانگی از شر کپک های داخل ماشین لباسشویی خود خلاص شوید.

شما هم اگر مورد دیگری را برای رفع این مشکل امتحان کرده و جواب گرفته اید، در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

 چه عللی باعث تشکیل کپک در ماشین لباسشویی می‌شود؟
کپک در ماشین لباسشویی به دلیل رطوبت، گرما و عدم تهویه مناسب شکل می‌گیرد.
آیا می‌توان از مواد طبیعی برای از بین بردن کپک در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟
بله، می‌توانید از مواد طبیعی مانند؛ جوش شیرین، سرکه سفید، آب اکسیژنه و… برای از بین بردن کپک در ماشین لباسشویی استفاده کنید.  این مواد طبیعی می‌توانند به عنوان ضدعفونی کننده‌های طبیعی عمل کنند و کپک را از بین ببرند.
آیا تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی نیز می‌تواند به جلوگیری از تشکیل کپک کمک کند؟
بله، تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی می‌تواند به جلوگیری از تشکیل کپک کمک کند. فیلتر ماشین لباسشویی ممکن است باقیمانده‌های لباس و کثیفی را جمع آوری کند که می‌توانند به رشد کپک کمک کنند. بنابراین، تمیز کردن فیلتر به طور منظم و حذف هر گونه آلودگی ممکن است از تشکیل کپک در ماشین لباسشویی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =