خطوط ویژه تلفن های شبانه روزی 

علت تغییر طعم غذا در یخچال

علت تغییر طعم غذا در یخچال چیست؟

فهرست مطالب

دلیل اصلی تغییر طعم غذا در یخچال چیست؟ چرا وقتی مواد غذایی را داخل یخچال قرار می دهیم، طعم آن عوض می شود؟ چگونه از بروز این اتفاق جلوگیری کنیم؟ آیا در صورت تغییر طعم مواد غذایی در یخچال، دستگاه ما خراب شده است؟

این ها سوالاتی هستند که ممکن است برای تمام کاربران یخچال فریزرها پیش آید؛ که البته مورد مهمی هم هست. تصور کنید مواد غذایی را داخل یخچال قرار می دهید که تازه بمانند، اما با گذشت زمان اندکی مزه یا بوی بدی می گیرند. در این حالت ممکن برخی به دلیل این طعم و بوی عجیب دیگر نتوانند آن مواد غذایی را استفاده کنند.

در این مقاله از نمایندگی تعمیر یخچال دوو همراه باشید تا این مورد را به طور کامل بررسی کنیم.

5 علت اصلی تغییر طعم مواد غذایی در یخچال

شما به عنوان یک کاربر یخچال فریزر، با هر مدل یا برندی، به دلیل تازه نگه داشتن غذا، افزایش ماندگاری آن، حفظ ارزش غذایی، جلوگیری از اسراف مواد غذایی و ده ها دلیل دیگر، غذا را در یخچال قرار می دهید. حالا تصور کنید که اخیرا غذاها در یخچال بو یا طعم عجیبی می گیرند و امکان استفاده از آنها عملا از بین می رود. یعنی تنها دلیلی که باعث شده یخچال بخرید، با مشکل مواجه شده است! در یان حالت چه کاری انجام می دهید؟

برای بررسی و رفع مشکل در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد دلایل طعم گرفتن مواد غذایی در یخچال صحبت کنم.

5 علت اصلی تغییر طعم مواد غذایی در یخچال

تمیز نکردن یخچال برای مدت طولانی

در تمام مقاله ها یا دفترچه راهنمای تمام مدل یخچال ها به کاربر اعلام شده است که برای حفاظت بهتر از یخچال فریزر خود باید محفظه داخلی را به طور کامل تمیز کنید. این کار باعث افزایش عمر مفید دستگاه، از بین بردن باکتری های رشد یافته در محفظه داخلی و همچنین برطرف کردن بوی داخل یخچال می شود.

اگر به صورت دوره ای داخل یخچال را تمیز نکنید، به دلیل باقیماندن بوی بد یا رشد باکتری، ممکن است مواد غذایی دیگر پس از گذشت مدت کوتاهی بو و طعم بدی بگیرند.

اکسیداسیون و رشد باکتری عاملی برای تغییر طعم غذا در یخچال

اکسیداسیون و رشد باکتری یکی از عوامل رایج و مهم برای ایجاد طعم بد در مواد غذایی داخل یخچال می گردد. مواد غذایی داخل یخچال ممکن است به دلیل قرار گرفتن در مجاورت اکسیژن موجود در محفظه، اکسید شده و طعم بگیرند.

از دیگر عوامل که می تواند باعث تغییر مزه مواد غذایی شود، رشد باکتری استو باکتری ها در فضای مرطوب شانس تکثیر خیلی بیشتری دارند. بنابراین اگر لاستیک دور درب خراب شده یا داخل یخچال نشتی آب دارد، یا هر دلیل که باعث ایجاد رطوبت داخل محفظه می شود، آن را برطرف کنید.

به طور کلی بعضی از غذاها خود به خود طعم گرفته و زودتر از مواد غذایی دیگر اکسید می شوند؛ مانند غذاهایی که روغن زیادی دارند.

اکسیداسیون و رشد باکتری عاملی برای تغییر طعم غذا در یخچال

کار نکردن تهویه داخل محفظه یخچال

سازندگان یخچال فریزرها برای نگهداری بهتر از مواد غذایی، بو نگرفتن محفظه و … سیستم تهویه ای داخل محفظه یخچال تعبیه کرده اند که ساکل چندین فن است. این فن ها وظیفه گردش هوا داخل محفظه را بر عهده دارند. اگر هر یک از قطعات مربوط به سیستم تهویه درست کار نکند، یا اینکه به دلیل قرارگیری نادرست و نامتناسب مواد غذایی در یخچال، سیستم تهویه مسدود شده است.

شما می توانید برای بررسی این مورد از یک تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد یخچال چیست؟

ماندن غذا برای مدت طولانی در یخچال

دلیل چهارم برای تغییر طعم غذا در یخچال، ماندن غذا برای مدت طولانی در یخچال است. ممکن است تمام موارد علت ایجاد طعم بد در غذا را بررسی کرده و مشکلی نیافته باشید. در این حالت دلیل ایجاد این اتفاق می تواند خیلی ساده تر از این مسائل باشد و آن، ماندن غذا برای مدت طولانی در یخچال باشد. 

وقتی که مواد غذایی(خصوصا مواد غذایی پخته شده) برای مدت طولانی در یخچال قرار بگیرند، خود به خود ممکن است طعم یا بوی بدی بگیرند. در چنین حالتی توصیه می شود مواد غذایی را بیشتر از 3 روز در یخچال قرار ندهید.

همچنین نگه داشتن طولانی مدت غذا در یخچال، هم باعث طعم گرفتن خودش می شود و هم می تواند باعث شود مواد غذایی دیگر طعم بگیرند.

ماندن غذا برای مدت طولانی در یخچال

بسته بندی نادرست مواد غذایی در یخچال

دلیل بعدی برای تغییر طعم غذا در یخچال می تواند بسته بندی نادرست غذا باشد.

بهترین روش برای جلوگیری از خراب شدن، کپک زدن، تغییر طعم و مزه آن و یا بو گرفتن مواد غذایی این است که آن ها را در ظروف درب دار قرار داده و درب آن را به طور کامل ببندید تا اکسیژن واردش نشود.

این روزها تعداد زیادی از ظروف مناسب قرار گرفتن در یخچال در بازار موجود است. می توانید برای گذاشتن مواد غذایی خود در یخچال از این ظروف تهیه کرده و از آن ها استفاده کنید. 

راهکارهای جلوگیری از طعم گرفتن غذا در یخچال

در این قسمت نکات و راهکارهایی برای جلوگیری از تغییر طعم مواد غذایی مختلف در یخچال نوشته ایم و امیدواریم با رعایت این موارد مشکلتان حل شود:

  • بررسی لاستیک دور درب یخچال فریزر و تمیز کردن آن. در صورتی که خراب یا پاره یا فاسد است، آن را عوض کنید.
  • قرار ندادن مواد غذایی در یخچال برای مدت طولانی
  • استفاده از ظروف درب دار برای استفاده در یخچال
  • تمیز کردن دوره ای محفظه داخلی یخچال و استفاده از قهوه یا جوش شیرین برای از بین بردن بوی نامطبوع
  • چیدن درست مواد غذایی در یخچال و جلوگیری از عدم چرخش هوا داخل یخچال یا فریزر
  • تنظیم درست دمای یخچال. دمای تنظیم شده را خیلی بالا و پایین نبرید

راهکارهای جلوگیری از طعم گرفتن غذا در یخچال

جمع بندی

موارد دیگری مانند تغییر دمای مداوم در یخچال، باز ماندن درب یخچال، وجود مواد غذایی کپک زده در یخچال و … نیز می تواند باعث تغییر طعم غذا در یخچال شود. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل، تمیز کردن و ضدعفونی کردن محفظه و قفسه های داخل یخچال به صورت دوره ای است.

اگر تا انتهای مقاله را خوانده اید، به احتمال زیاد می توانید خیلی سریع به این مورد رسیدگی کنید.

در صورتی که سوالی دارید با 22225007-021 نمایندگی تعمیر یخچال دوو در تهران تماس بگیرید تا بتوانید به صورت رایگان با کارشناسان مجموعه مشورت کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان برای نگهداری مواد غذایی پخته شده در یخچال چند روز است؟

بستگی به نوع غذا هم دارد اما بهترین زمان برای عدم تغییر طعم غذا در یخچال حدودا 3 الی 5 روز است.

آیا مصرف غذایی که در یخچال طعم گرفته، مضر است؟

یکی از موارد فساد غذا، تغییر طعم آن است. بنابراین در مصرف آن مواظب باشید.

آیا خراب بودن لاستیک دور درب یخچال نیز می تواند عاملی برای تغییر طعم غذا شود؟

بله! در صورت خراب بودن لاستیک دور درب، درب یخچال به طور کامل بسته نشده و باعث فساد زودهنگام مواد غذایی داخل آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 5 =