خطوط ویژه تلفن های شبانه روزی 

علت جمع شدن آب داخل دیگ ماشین لباسشویی چیست؟

علت جمع شدن آب داخل دیگ ماشین لباسشویی چیست؟

فهرست مطالب

یکی از مشکلاتی که گاه ماشین‌های لباسشویی با آن مواجه می‌شوند، جمع شدن آب داخل دیگ ماشین لباسشویی در حالت خاموش بودن دستگاه است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد دلایل جمع شدن آب در داخل دیگ ماشین لباسشویی با شما صحبت کنیم. توجه داشته باشید که جمع شدن آب در داخل دیگ ماشین لباسشویی محدود و منحصر به یک برند خاص نیست و این اتفاق ممکن است برای هر ماشین لباسشویی بیافتد.

این‌که بدانیم آب جمع شده از نوع آب تمیز یا آب کثیف است، تا حدود زیادی به ما در شناسایی دلایل آن کمک می‌کند.

چرا آب در ماشین لباسشویی خاموش جمع می‌شود؟

شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که پس از خاموش کردن ماشین لباسشویی متوجه شوید که در قسمت زیرین دیگ ماشین لباسشویی، آب جمع شده است. شاید در نگاه اول متوجه بروز ایراد جدی در ماشین لباسشویی و نیاز به تعمیرکار مجرب ماشین لباسشویی بشوید. اما بهتر است که نخست با عامل اصلی این تجمع آب آشنا شوید، تا چنان‌چه خود شما قادر به برطرف کردن آن نبودید، از یک نفر تعمیرکار متخصص ماشین‌های لباسشویی بخواهید که به مشکل رسیدگی کند.

مقالات مرتبط: علت تاب برداشتن دیگ لباسشویی چیست؟

اگر آب تمیز در ماشین لباسشویی خاموش جمع شود:

اگر متوجه شوید که پس از خاموش کردن ماشین لباسشویی و تخلیه کامل دستگاه، مقداری آب تمیز در داخل دستگاه وجود دارد، این انباشت آب می‌تواند به دو دلیل باشد:

الف. خراب شدن شیر برقی ماشین لباسشویی

همان‌طور که می‌دانید، شیر برقی یکی از قطعات اصلی ماشین لباسشویی است که برای تنظیم آب ورودی دستگاه استفاده می‌شود. حال اگر شیر برقی بنا به هر دلیل خراب شده باشد، حتی پس از خاموش شدن ماشین لباسشویی نیز دستگاه را آبگیری می‌کند. برای برطرف کردن این موضوع کافی‌ست که شیر برقی لباسشویی را یا تعمیر کنید و یا در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

 ب. اختلال در عملکرد برد الکتریکی ماشین لباسشویی

برد الکتریکی نیز یکی دیگر از قطعات اصلی و بسیار مهم ماشین لباسشویی است که در واقع مغز متفکر و فرمانده کلیه بخش‌های ماشین لباسشویی می‌باشد. حال اگر برد الکتریکی دستگاه عملکرد درست خود را از دست داده باشد، به اشتباه فرمان آبگیری ارسال می‌کند و شما شاهد جمع شدن آب تمیز در زیر دیگ ماشین لباسشویی خواهید شد. برای برطرف کردن این موضوع بهتر است که حتماً با نمایندگی تعمیرات لباسشویی دوو تماس بگیرید. چون تعمیر یا تعویض برد الکتریکی ماشین لباسشویی نیاز به تخصص پیچیده‌ای دارد.

 ب. اختلال در عملکرد برد الکتریکی ماشین لباسشویی

اگر آب کثیف در ماشین لباسشویی جمع شود:

اگر آب کثیف در داخل ماشین لباسشویی جمع شود، با شرایط متفاوتی مواجه خواهیم بود. در این صورت باید به سیستم تخلیه دستگاه مشکوک شویم. چون هر گونه ایراد در فرایند تخلیه آب از ماشین لباسشویی می‌تواند باعث بروز این اتفاق ناخوشایند شود. در این قسمت می‌خواهیم به دلایل جمع شدن آب کثیف در داخل ماشین لباسشویی بپردازیم:

گرفتگی فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه یکی از قطعات حساس ماشین لباسشویی است که به مرور زمان به دلیل انباشته شدن ضایعات لباس‌ها مثل پرز، مو، نخ، دکمه و … دچار گرفتگی می‌شود. اگر فیلتر تخلیه در دوره‌های زمانی خاصی مورد رسیدگی و رفع گرفتگی قرار نگیرد، آب به درستی از ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود و در محفظه آن باقی می‌ماند. لذا تنها راه برطرف کردن این مشکل، یک بازدید چشمی از فیلتر تخلیه و شستشو و تمیز کردن مداوم آن است. لذا برای بازدید و تمیز کردن فیلتر تخلیۀ ماشین لباسشویی خود برنامه زمانی داشته باشید.

اختلال در عملکرد پمپ تخلیه لباسشویی

یکی دیگر از علل جمع شدن آب کثیف در ماشین لباسشویی، خراب شدن پمپ تخلیه آن است. پمپ تخلیه مهم‌ترین قطعه در جریان تخلیه آب است که در هر مرحله از شستشو و آبکشی اقدام به تخلیه آب کثیف از ماشین لباسشویی می‌کند. این پمپ ممکن است به دلایل مختلف دچار اشکال شود و فرایند تخلیه به درستی صورت نگیرد. برطرف شدن این مشکل منوط به بررسی و رفع ایراد پمپ و در صورت لزوم تعویض پمپ ماشین لباسشویی است.

اختلال در عملکرد پمپ تخلیه لباسشویی

گیر کردن اشیای خارجی در پروانه پمپ تخلیه

گاهی اوقات در خلال شستشوی لباس‌ها ممکن است اجسام ریزی مثل سرزیپ، دکمه و سایر ضایعات مربوط به لباس‌ها به داخل پروانه پمپ تخلیه وارد شوند و دور محور آن را بگیرند. با گذشت زمان و تداوم این مشکل، پروانه تحرک لازم را از دست خواهد داد و به درستی عمل نمی‌کند. عدم چرخش پروانه یا درست عمل نکردن آن باعث از کار افتادن پمپ می‌شود و آب از ماشین لباسشویی تخلیه نخواهد شد. معمولاً در این شرایط شاهد صداهای غیر عادی از ماشین لباسشویی در حین کار کردن آن هستیم.

خراب شدن هیدروستات لباسشویی

در ماشین لباسشویی قطعه‌ای وجود دارد به نام هیدرواستات که سطح آب داخل دستگاه را مشخص می‌کند و فرمان ورود یا تخلیه آب را از طرف برد صادر می‌کند. حال اگر هیدرواستات ماشین لباسشویی خراب شده باشد، تخلیه در زمان مناسب صورت نمی‌پذیرد و آب در داخل دستگاه همچنان باقی خواهد ماند.

گرفتگی شیلنگ تخلیه

در زیر دیگ ماشین لباسشویی یک شیلنگ خرطومی وجود دارد که کار انتقال آب کثیف به بیرون را بر عهده دارد. به مرور زمان ممکن است این شیلنگ نیز به وسیله ضایعات و آشغال‌های داخل ماشین لباسشویی دچار گرفتگی شود. لذا در این صورت شیلنگ تخلیه باید به صورت دوره‌ای بازدید شود تا در صورت نیاز مورد شستشو و رفع گرفتگی قرار گیرد تا فرایند تخلیه به صورت روان و سریع صورت پذیرد. جالب است بدانید که اگر این شیلنگ دچار شکستگی و پارگی شده باشد، آب کثیف ماشین لباسشویی از
آن خارج نمی‌شود و به داخل دستگاه برگشت می‌کند.

گرفتگی لوله تخلیه ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن آب کثیف از ماشین لباسشویی گرفتگی شیلنگ آن است. لذا در اولین اقدام برای بررسی علل تخلیه نشدن آب کثیف از ماشین لباسشویی شیلنگ فاضلاب دیوار پشت لباسشویی را بررسی کنید تا اگر دچار پُرشدگی یا گرفتگی شده است، نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

گرفتگی لوله تخلیه ماشین لباسشویی

سخن پایانی

در این مقاله به تمامی دلایل تخلیه نشدن آب داخل ماشین لباسشویی (چه آب تمیز و چه آب کثیف) پرداختیم. توجه داشته باشید که شاید همه بتوانند در مرحله بازدید چشمی موفق عمل کنند؛ اما به طور کلی هر گونه اقدام عملی برای رفع ایرادات ماشین لباسشویی نیاز به تعمیرکار مجرب ماشین لباسشویی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =